Skillnaden mellan fotbollen i Norge och Sverige?

Detta är en av de vanligaste frågorna jag får, både av Svenska och Norska fotbollsmänniskor. Många har bilden att fotbollen är bättre i Sverige, men mer via hörsägen än fakta. Så, hur förhåller det sig egentligen? Jag känner att jag i alla fall kan komma med en underbyggt åsikt, efter att nu sett fotbollen på nära håll i båda länderna.

När det gäller de nationella högsta serierna (jag har svårare att säga något om Norsk D2 eller juniorfotbollen i landet) skulle jag säga att Superserien är klart bättre än Elitserien – även om årets Superserie är historiskt dålig. Oslo Vikings är en organisation som håller god Superserieklass, av vad jag kan bedöma. De skulle klara sig bra i Superserien, sannolikt efter SMM och CC men bättre än årets upplaga av Örebro och Uppsala.

Vad är då skillnaderna, konkret?

  • Numbers – Alla lag i Elitserien har tunna trupper, bortsett Oslo
  • Importer – Lagen i Elitserien får bara ha en import (proffsspelare är definitionen)
  • Coacher – Staberna är mindre i Norge och spelande coacher (t o m HC’s) är inget ovanligt
  • Publik – Intresset från publik tycks vara mindre i Norge än i Sverige
  • Rutin – Spelarna i Norge har generellt sett börjat spela fotboll senare i livet
  • Fysik – Fler spelare i Superserien håller hög Europeisk nivå fysiskt (size/power/speed)

Med allt detta sagt – skillnaden är mindre än många tror. De bästa spelarna i Norge håller samma nivå som de bästa Svenska skulle jag påstå. Jag tycker också det känns som att Norge är på väg åt rätt håll, även om nivån i Elitserien varit bättre enligt mina Norska vänner. Att Norge håller på att få till ett vettigt landslagsprogram kommer att betyda massor för nivån i landet.

Om man vill titta på nivån kan man se på matchen mellan Oslo och Carlstad från 2018. Då ska man notera två saker:

  1. Carlstad har importer i laget, det har inte Oslo
  2. Detta Carlstad var, enligt många från CC, bland de sämre upplagorna de haft de senaste 10 åren

Lämna en kommentar

Under Uncategorized

Lämna en kommentar